Citrom, hab, csók

Citrom, hab, csók

Gyömbéres-csokis szülinapite

2014. szeptember 12. - citromhabcsok

Még ebben a nagy szürkeségben is van mit ünnepelni: ma lett egy éves a blog. Bevallom, féltem, hogy nem leszek ennyire kitartó, és pár hónap után bedobom a konyharuhát, de ennél a posztnál semmi sem bizonyítja jobban, hogy nem így történt.

Valami ünnepit akartam sütni, és nyilván adta volna magát a szülinapi torta, de miért is sütnék tortát, ha a pitéért jobban rajongok. Mivel ehhez a szülinaphoz nálam jobban senkinek nincs köze – kivéve talán nektek, akik már egy éve olvassák a blogot, hiszen a pozitív visszajelzéseitek miatt éreztem azt, hogy van értelme csinálni – úgy gondoltam, lelkiismeret-furdalás nélkül felrúghatom a konvenciókat, és azt sütök, amit akarok. Ennek az eredménye a szülinapite. 

Azt már talán többször is írtam, hogy a csokoládéért nem kifejezetten rajongok. Ha mégis csokis desszertet készítek, akkor azzal másnak akarok örömet szerezni. Most mégis főszerepet kapott nálam, és ebben valószínűleg nagy szerepe van az időjárásnak is. Én nem akarok senkit elkeseríteni, pláne nem egy szülinapi posztban, de ez már az ősz. És ősszel csokoládé kell, és melegség, az a csípős frissesség, amit a gyömbér ad. Ez a pite tökéletes példa arra, hogy egy olyan unalmasnak hangzó édességet, mint a csokoládés pite is fel lehet turbózni egy-két olyan összetevővel, ami már az ünnepi asztalon is eladhatóvá teszi.

Ha nem szeretnél lemaradni a receptjeimről és egyéb gasztrotémákról, kövesd a Citrom, hab, csók Facebook-oldalát is!

P1060305.JPG

Hozzávalók (20-21 cm-es átmérőjű piteformához):

A tésztához:

145 g liszt

85 g hideg, kockára vágott vaj

fél evőkanál cukor

fél teáskanál só

3-4 evőkanál jeges víz

A töltelékhez:

120 ml habtejszín

7 cm-es gyömbér hámozva, vékony szeletekre vágva

57 g vaj

100 g étcsokoládé (én 80 g 70 százalékos és 20 g 90 százalékos csokit használtam)

80 g cukor

3 tojás

2 evőkanál étkezési keményítő

1 teáskanál őrölt gyömbér

1 csipet só

A díszítéshez:

3 evőkanál cukor

1,5 dl habtejszín

kandírozott gyömbér

P1060318.JPG

Először a tésztát készítem el. Aprítóba öntöm a lisztet, a sót, a cukrot és a hideg, kockára vágott vajat. Addig keverem, amíg a vaj már csak apró morzsákban látszik benne. Ekkor hozzáteszek 3-4 evőkanál jeges vizet, és folytatom a keverést, amíg össze nem áll a tészta. Folpackba csomagolva hűtőbe teszem minimum egy órára, de akár már egy nappal a sütés előtt is el lehet készíteni.

Előmelegítem a sütőt 190 fokra.

Előveszem a tésztát a hűtőből. Kb. 5 cm-rel nagyobb átmérőjű kört nyújtok belőle, mint amekkora a sütőforma átmérője. A nyújtófa segítségével átemelem a tésztát a pitetálba, elegyengetem, villával sűrűn megszurkálom az alját, majd visszateszem a hűtőbe fél órára.

Míg a tészta hűtőben van, egy kis edényben közepes lángon összemelegítem a tejszínt a vékony szeletekre vágott gyömbérrel. Amikor elkezd forrni, leveszem a tűzhelyről, és hagyom szobahőmérsékletűre hűlni. Amikor már langyos, kiveszem belőle a gyömbérdarabokat.

A pitét előkészítem a sütéshez: kibélelem sütőpapírral és pitenehezékkel vagy rizzsel, száraz babbal megtöltöm a sütőformát a vakon sütéshez. Beteszem a sütőbe 15 percre. Amikor a 15 perc lejárt, sütirácsra teszem, eltávolítom a pitenehezéket és hagyom hűlni. A sütő hőmérsékletét visszaveszem 160 fokra.

Míg a tészta a sütőben van, a csokoládét és a vajat vízgőz fölött összeolvasztom. Amint egynemű lett, leveszem a tűzről, és félreteszem.

A tojást a cukorral 5-6 perc alatt magas fokozaton habosra keverem. Ezután hozzáadom a keményítőt, az őrölt gyömbért és a sót, és összedolgozom a tojásos masszával. A kihűlt csokoládét folyamatos keverés mellett vékony sugárban a töltelékhez öntöm. Amikor a massza egynemű, a leszűrt gyömbéres tejszínt is hozzákeverem.

A csokoládés tölteléket a piteformába öntöm, és 30-35 percre visszatolom a sütőbe. Rázogatással ellenőrzöm, hogy elkészült-e. Ha már a közepe is csak éppenhogy rezeg, akkor kiveszem. Sütirácson hagyom teljesen kihűlni.

Tálalás előtt a tejszínt a cukorral kemény habbá verem, a pite közepére halmozom, majd kockákra vágott kandírozott gyömbérrel díszítem.

 P1060325.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://citromhabcsok.blog.hu/api/trackback/id/tr616689759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása